ナカバヤシアリサ
交雑するエノコロ
Nakabayashi Arisa
会期:2023年11月3日〜11月26日
会期中の金土日のみ開廊
13:00〜19:00(最終日のみ17:00まで)
会期:2023年11月3日〜11月26日
会期中の金土日のみ開廊
13:00〜19:00(最終日のみ17:00まで)
ナカバヤシアリサ
交雑するエノコロ
Nakabayashi Arisa
会期:2023年11月3日〜11月26日
会期中の金土日のみ開廊
13:00〜19:00(最終日のみ17:00まで)
会期:2023年11月3日〜11月26日
会期中の金土日のみ開廊
13:00〜19:00(最終日のみ17:00まで)
ナカバヤシアリサ
Nakabayashi Arisa
ナカバヤシアリサ
Nakabayashi Arisa
1992
東京都新宿区に生まれる
2017
多摩美術大学 美術学部絵画学科 油画専攻 卒業
2018
相模原にある共同スタジオ「LION」加入
2022
相模原にある共同スタジオ「アトリエボイス」で制作中
2019
「Cross Section Portrait」 / LAUNCH PAD GALLERY / 横浜
2022
「静かなる森」 / BankART Under35 2022 / 横浜
2022
「流るるところ」 / GALLERY KTO サブスティテュート / 渋谷
2023
「A地点から」 / ビーク585ギャラリー / 大阪
2023
「指先を見る」 / KATSUYA SUSUKI GALLERY / 目黒
2016
トーキョーワンダーシード 入選
2022
BankART Under35 選出
2022
100人10 選出
2022
Idemitsu Art Award 青木恵美子審査員賞 受賞
2022
FACE 2023 入選
抽象はより生々しい現実なのか。
絵画なのか滲み(にじみ)なのか。
ナカバヤシはスムースな支持体の上に、オートマティズムと素早いブラシストロークで森や川にも見える滲みのようなものを描く。
道に出ないようにと不自然にカットされた街路樹は誰もその声に耳を傾けてもらえなかった彼女に、庭園を流れる水は人から守られ暗闇を出ることのない彼に、一見すると風景画にも見える絵が生々しい人々のリアルとして表現されている。
そこに描かれたものは、鑑賞者のバックグラウンドや世の中の課題によってたえず変化し、絵画の身体を経験させ他人の痛みを想像させる装置となり得る。
私は幼い頃から日本という国で女性として生きてきて、癒しがたい肉体の苦しみを感じてきた。
その傷を癒すための作業なのか、それとも今助けを求めている人に手を差し伸べるためなのか。
どちらかだけということはないはずだ。そんな自分の世界を物質化する行為は、誰かを理解する術であり、社会との繋がりにもなっている。
ナカバヤシアリサ
Is abstraction a more vivid reality?
Is it a painting or a stain?
Nakabayashi uses automatism and quick brush strokes to draw animals, plants and imaginary landscapes with a body that can be regarded as anthropomorphic.
What is drawn can be a device that constantly changes depending on the background of the viewer and the challenges of the world, allowing the body of the painting to be experienced and the pain of others to be imagined.
She has lived as a woman in Japan since she was a child, and she had a lot of pain.
Is she working to heal her wounds, or is she reaching out to someone who is now seeking her help?
It shouldn’t be just one or the other. Materializing one’s own world is the only way to understand someone and to connect with society.
Nakabayashi Arisa
タイトル
エノコロの中心性についての考察 #1
サイズ(mm)
279.4×355.6
素材・技法
Acrylic,marker pen,paper
制作年
2023
Title
A Study of the Centrality of Setaria #1
Size(mm)
279.4×355.6
Material/Method
Acrylic,marker pen,paper
Year
2023
タイトル
エノコロの中心性についての考察 #2
サイズ(mm)
279.4×355.6
素材・技法
Acrylic,marker pen,pencil,gofun,paper
制作年
2023
Title
A Study of the Centrality of Setaria #2
Size(mm)
279.4×355.6
Material/Method
Acrylic,marker pen,pencil,gofun,paper
Year
2023
タイトル
Untitled 交雑する エノコロ-裏表 #1
サイズ(mm)
228.6×304.8 額414×528
素材・技法
Acrylic,oil pastel,marker pen,paper
制作年
2023
Title
Untitled Interbreeding Setaria viridis-both sides #1
Size(mm)
228.6×304.8 額414×528
Material/Method
Acrylic,oil pastel,marker pen,paper
Year
2023
タイトル
Untitled 交雑する エノコロ-裏表 #2
サイズ(mm)
228.6×304.8 額414×528
素材・技法
Acrylic,oil pastel,marker pen,paper
制作年
2023
Title
Untitled Interbreeding Setaria viridis-both sides #2
Size(mm)
228.6×304.8 額414×528
Material/Method
Acrylic,oil pastel,marker pen,paper
Year
2023
タイトル
Untitled 交雑する エノコロ-裏表 #4
サイズ(mm)
285×330
素材・技法
Acrylic,oil pastel,marker pen,paper
制作年
2023
Title
Untitled Interbreeding Setaria viridis-both sides #4
Size(mm)
285×330
Material/Method
Acrylic,oil pastel,marker pen,paper
Year
2023
タイトル
Untitled 交雑する エノコロ-裏表 #5
サイズ(mm)
279.4×355.6
素材・技法
Acrylic,oil pastel,paper
制作年
2023
Title
Untitled Interbreeding Setaria viridis-both sides #5
Size(mm)
279.4×355.6
Material/Method
Acrylic,oil pastel,paper
Year
2023
タイトル
Untitled 見下ろす身体
サイズ(mm)
315×465
素材・技法
Acrylic,marker pen,paper
制作年
2021
Title
Untitled Looking down on the body
Size(mm)
315×465
Material/Method
Acrylic,marker pen,paper
Year
2021
タイトル
Untitled 自己の白い背中
サイズ(mm)
228.6×304.8 額414×528
素材・技法
Acrylic,oil pastel,marker pen,paper
制作年
2023
Title
Untitled The white back of self
Size(mm)
228.6×304.8 額414×528
Material/Method
Acrylic,oil pastel,marker pen,paper
Year
2023
タイトル
Untitled
サイズ(mm)
370×203
素材・技法
oil pastel,pastel,marker pen,paper
制作年
2022
Title
Untitled
Size(mm)
370×203
Material/Method
oil pastel,pastel,marker pen,paper
Year
2022
タイトル
AREA AREA drawing
サイズ(mm)
356×261
素材・技法
crayon,pastel,marker pen,pencil,paper
制作年
2019
Title
AREA AREA drawing
Size(mm)
356×261
Material/Method
crayon,pastel,marker pen,pencil,paper
Year
2019
タイトル
Pieta
サイズ(mm)
285×305
素材・技法
watercolor,marker pen,Nikko soil,paper
制作年
2019
Title
Pieta
Size(mm)
285×305
Material/Method
watercolor,marker pen,Nikko soil,paper
Year
2019
タイトル
人に合わせるにはどうすればいいか
サイズ(mm)
515×365
素材・技法
crayon,pastel,marker pen,Wood panel
制作年
2020
Title
How to fit in with others
Size(mm)
515×365
Material/Method
crayon,pastel,marker pen,Wood panel
Year
2020
タイトル
木の指先 #04
サイズ(mm)
210×296
素材・技法
Acrylic,marker pen,pencil,paper
制作年
2021
Title
Tree fingertips #04
Size(mm)
210×296
Material/Method
Acrylic,marker pen,pencil,paper
Year
2021
タイトル
Untitled 他者の介入及び自立
サイズ(mm)
210×297
素材・技法
Acrylic,oil pastel,paper
制作年
2023
Title
Untitled Intervention and independence of others
Size(mm)
210×297
Material/Method
Acrylic,oil pastel,paper
Year
2023
彼女は。植物、とり分け、街路樹に興味持っているようだ。樹木の枝は刈り取られ、その見上げる立ち位置に、正面と後ろ(背中)を感じているという。それに対して、足下の路上のエノコロ(猫じゃらし)を見ると、裏も表もない、揺れて動いて、しかも穂の形、色を見ると雑多である。これは交雑して遺伝子を伝え力強く生きている。それは、今の環境に向かい合っている自分を映していると。作家は、その姿を描いている。
TS4312店主 沢登 丈夫
She is. seems to be interested in plants, especially street trees. The branches of the trees have been trimmed and she feels front and back (back) in the position where she stands looking up at them. In contrast, the enokoro (foxtail) on the street under their feet is neither back nor front, it shakes and moves, and the shape and colour of the ears show that they are miscellaneous. This is a hybrid, transmitting its genes and living strongly. It is a reflection of herself facing her current environment, she says. The artist paints a picture of this.
TS4312 curator Takeo Sawanobori