澤登 恭子
華麗なる崩壊
Kyoko Sawanobori
Splendid Collapse
会期:2024年10月4日〜10月27日
会期中の金土日のみ開廊
13:00〜19:00(最終日のみ17:00まで)
会期:2024年10月4日〜10月27日
会期中の金土日のみ開廊
13:00〜19:00(最終日のみ17:00まで)
澤登 恭子
華麗なる崩壊
Kyoko Sawanobori
Splendid Collapse
会期:2024年10月4日〜10月27日
会期中の金土日のみ開廊
13:00〜19:00(最終日のみ17:00まで)
会期:2024年10月4日〜10月27日
会期中の金土日のみ開廊
13:00〜19:00(最終日のみ17:00まで)
澤登 恭子
Kyoko Sawanobori
澤登 恭子
Kyoko Sawanobori
1998
東京藝術大学美術学部絵画科油画卒業
2000
東京藝術大学大学院美術研究科壁画研究室修了
2023
「アートエコーまんのう」 香川 まんのう町
2022
「ストローレイン-赤い雨-」TS4312 東京 新宿区
2021
「遠賀川神話の芸術祭 2021」 福岡 北九州市
2019
「Träumerei -夕べの夢想」TS4312 東京 新宿区
2019
「Rondo」CAS (Contemporary Art and Spirit)
キュレーション:真武真喜子(インディペンデントキュレーター)
大阪 浪速区
2019
「春の嵐」Operation Table 福岡 北九州
「 華麗なる崩壊」
溶けたパラフィンに自身の指先を浸し、乾いてから剥がした指型を無数に作り、花びらに見立てた作品のシリーズ。
その花びらに見立てた無数の指型は、女性たちが既成の価値観により縛られて、あるいは己で縛っている状況から新たな状況を強く求めて古いものを外へと押し出そうとする力の集積を意味している。
それは一枚一枚は頼りなく見えづらくとも、数が増えるにつれ、存在感を見せる指先の型と似ている。それらは古い空気の籠った室内に、嵐と共に突然に舞い込んできた無数の花びらのようにも見える。
今回はその花びらに、桃の節句に飾る雛人形をインスタレーションに加え、女性が従来求められ、答えだとあてがわれてきた生き方が少しずつ崩れてゆきつつある様を表現している。
澤登 恭子
Splendid Collapse
In this series of works, I dip my fingertips in melted paraffin, allow them to dry, and then peel them off to make countless fingerprints that resemble flower petals.
The innumerable fingerprints that resemble petals represent the accumulation of forces that try to push the old out of the situation in which women are bound by preconceived values or bound by themselves in a strong desire for a new circumstance.
It is similar to fingerprints, which are unreliable and difficult to see individually, but as their number increases, they show their presence. They look like countless petals that have suddenly flown in with a storm in a room full of old air.
This time the petals are joined by dolls decorated for the Peach Festival in an installation that expresses the gradual disintegration of the way of life that women have traditionally been expected to live and to which they have been assigned as the answer.
Kyoko Sawanobori
タイトル
absence(A)
サイズ(mm)
300x420
素材・技法
パラフィン
制作年
2023
Title
absence
Size(mm)
300x420
Material/Method
Year
2023
タイトル
赤い雨A
サイズ(mm)
300x420
素材・技法
制作年
2023
Title
Size(mm)
300x420
Material/Method
Year
2023
タイトル
赤い雨B
サイズ(mm)
300x420
素材・技法
制作年
2023
Title
Size(mm)
300x420
Material/Method
Year
2023
タイトル
春の嵐
素材・技法
パラフィン
制作年
2017
Title
Material/Method
Year
2017
タイトル
春の嵐
サイズ(mm)
420x300
素材・技法
制作年
2017
Title
Size(mm)
420x300
Material/Method
Year
2017
タイトル
春の嵐
素材・技法
パラフィン
制作年
2017
Title
Material/Method
Year
2017
タイトル
absence(B)
素材・技法
パラフィン
制作年
2023
Title
Material/Method
Year
2023