西垣 肇也樹
「海トモ山トモ知レナイガ、」
Hayaki Nishigaki
Annulus Of Uncertain
会期:2021年8月6日〜8月29日
会期中の金土日のみ開廊
12:00〜19:00(最終日のみ17:00まで)
会期:2021年8月6日〜8月29日
会期中の金土日のみ開廊
13:00〜19:00(最終日のみ17:00まで)
西垣 肇也樹
「海トモ山トモ知レナイガ、」
Hayaki Nishigaki
Annulus Of Uncertain
会期:2021年8月6日〜8月29日
会期中の金土日のみ開廊
12:00〜19:00(最終日のみ17:00まで)
会期:2021年8月6日〜8月29日
会期中の金土日のみ開廊
13:00〜19:00(最終日のみ17:00まで)
西垣 肇也樹
Hayaki Nishigaki
西垣 肇也樹
Hayaki Nishigaki
1985
兵庫県生まれ
Born in Hyogo
2012
京都造形芸術大学大学院修士課程芸術研究科芸術表現専攻修了
M.F.A. Painting, Kyoto University of Art and Design
2014
個展「和泉屋旅館×西垣肇也樹」 和泉屋旅館/京都
“KYOTO Izumiya Ryokan x Hayaki Nishigaki” Izumiya Ryokan (Kyoto)
2018
個展「不覚のオープンワールド」 TS4312/東京
“Wonderland Open World” TS4312 (Tokyo)
2020
個展「Artist-in-Residence 加茂なす vol.003 西垣 肇也樹」AIR加茂なす/京都
“Artist-in-Residence vol.3 Hayaki Nishigaki” AIR KAMONASU (Kyoto)
2016
Kyoto Exhibition (Kyoten) 2016, Suda Prize
2017
Shibuya Awards 2017, Grand Prize, SNBA Award
映画やアニメで定番の青春夏休み。小学生として生かされ続けるキャラクター。幾度も転生するアイドルグループとは何か。どうも高度経済成長の終焉とともに、日本人の中には同じ時に居座る感覚が生まれてきたらしい。そしてその世界観は、今では日本人のアイデンティティーとなっています。これを、誰かはストレスの逃避地として享受し、誰かは現実と対比させ社会問題として扱い、わたしは終わりの見えない無限ループ=桃源郷として表現しています。
西垣 肇也樹
Youth summer vacation is a staple in movies and anime. A character is kept alive as an elementary school student. What is an idol group that reincarnates over and over again? Apparently, with the end of the high economic growth, a sense of staying in the same time was born in the Japanese people. And that worldview has now become the identity of the Japanese people. Some people enjoy this as an escape from stress, others contrast it with reality and treat it as a social problem, and I describe it as a Shangri-La, an endless loop with no end in sight.
Hayaki Nishigaki
タイトル
一円相1
サイズ(mm)
220×165mm
素材・技法
墨、和紙、パネル
制作年
2021
Title
Circle painted 1
Size(mm)
220×165mm
Material/Method
Ink, hemp paper, wood panel
Year
2021
タイトル
一円相2
サイズ(mm)
220×165mm
素材・技法
墨、和紙、パネル
制作年
2021
Title
Circle painted 2
Size(mm)
220×165mm
Material/Method
Ink, hemp paper, wood panel
Year
2021
タイトル
一円相3
サイズ(mm)
220×165mm
素材・技法
墨、和紙、パネル
制作年
2021
Title
Circle painted 3
Size(mm)
220×165mm
Material/Method
Ink, hemp paper, wood panel
Year
2021
タイトル
一円相4
サイズ(mm)
370×370mm
素材・技法
墨、和紙、パネル
制作年
2021
Title
Circle painted 4
Size(mm)
370×370mm
Material/Method
Ink, hemp paper, wood panel
Year
2021
タイトル
一円相5
サイズ(mm)
220×165mm
素材・技法
墨、和紙、パネル
制作年
2021
Title
Circle painted 5
Size(mm)
220×165mm
Material/Method
Ink, hemp paper, wood panel
Year
2021
タイトル
新国立競技場図
サイズ(mm)
530×830mm
素材・技法
墨、和紙、パネル
制作年
2021
Title
Japan National Stadium
Size(mm)
530×830mm
Material/Method
Ink, hemp paper, wood panel
Year
2021
タイトル
暴龍図
サイズ(mm)
255×970mm
素材・技法
墨、和紙、パネル
制作年
2021
Title
Uncontrollable
Size(mm)
255×970mm
Material/Method
Ink, hemp paper, wood panel
Year
2021
タイトル
紆余委蛇 右
サイズ(mm)
480×310mm
素材・技法
墨、和紙、パネル
制作年
2021
Title
Taile of annulus
Size(mm)
480×310mm
Material/Method
Ink, hemp paper, wood panel
Year
2021
タイトル
令和三年百鬼夜行
サイズ(mm)
255×970mm
素材・技法
墨、和紙、パネル
制作年
2021
Title
Size(mm)
255×970mm
Material/Method
Ink, Japanese paper, panel
Year
2021
作家は元々油画出身。それが水墨画の新ゴジラでブレーク。それ以来水墨画の世界にいる。
そして、ドンドン古い日本文化、神話の世界に入っていく。
日本発のキャラクターゴジラの眼を通して日本の伝統的な水墨画の様式で日本の文化、社会問題を見ている。
文字を使って絵を描くなどして既成の水墨画の世界に新しい息吹を与えている。
よく見ると絵の中にいろいろなキャラクター、思いが描き込まれている。それを見つけるのも面白い。楽しんでいるようでもある。
TS4312店主 沢登 丈夫
The artist originally came from oil painting. His breakthrough came with the newink painting. Since then, he has been in the world of ink painting.
Since then, he has been working in the world of ink painting, and has entered the world of old Japanese culture and mythology.
The artist looks at Japanese culture and social issues through the eyes of Godzilla, a character from Japan, in the style of traditional Japanese ink painting.
The artist has given a new life to the existing Japanese ink painting by drawing pictures with characters.
If you look closely, you will find various characters and thoughts drawn into the picture. It is interesting to find them. He seems to be enjoying himself.
TS4312 curator Takeo Sawanobori