松澤 宥
松澤宥 生誕100年展
Yutaka Matsuzawa
Yutaka Matsuzawa Exhibition
会期:2022年2月11日〜2月27日
会期中の金土日のみ開廊
13:00〜19:00(最終日のみ17:00まで)
会期:2022年2月11日〜2月27日
会期中の金土日のみ開廊
13:00〜19:00(最終日のみ17:00まで)
松澤 宥
松澤宥 生誕100年展
Yutaka Matsuzawa
Yutaka Matsuzawa Exhibition
会期:2022年2月11日〜2月27日
会期中の金土日のみ開廊
13:00〜19:00(最終日のみ17:00まで)
会期:2022年2月11日〜2月27日
会期中の金土日のみ開廊
13:00〜19:00(最終日のみ17:00まで)
松澤 宥
Yutaka Matsuzawa
松澤 宥
Yutaka Matsuzawa
1922
2月2日、長野県諏訪郡下諏訪町 に生まれる。
Born in Shimosuwa, Nagano prefecture
1943
早稲田大学理工学部建築学科入学。
(Waseda Unviersity), the Faculty of Science and Engineering, Architecture department.
1952
第四回読売アンデパンダン展(東京都美術館、東京)
4th Yomiuri Independent exhibition.
1955
ウィスコンシン州立大学よりフルブライト交換教授として招聘。
Received Fulbright exchange professorship at Wisconsin University, USA.
1963
個展「ψによる松澤宥個展」(青木画廊、東京)
Yutaka Matsuzawa solo exhibition, according to Psy, Aoki gallery, Tokyo
1964
6月1日「オブジェを消せ」という啓示を受けて、6月4日美術を言葉だけ表現する観念芸術を創始。
荒野におけるアンデパンダン展‘64(七島八島高原ツンドラ地帯 長野)
個展「ああニルああ荒野におけるプサイの秘具体入水式 原型展」(内科画廊 東京、虚空間状況探知センター)垂れ幕
June 1st, received a revelation: ‘Vanish all the objects’.
After considering for 3 days, decided to start creating conceptual art only with language.
Independent ’64, Tokyo Metropolitan Museum of Art, Tokyo
Independent ’64 in the deserted land, a conceptual exhibition only existed as an advertisement in an art magazine
1969
個展:プサイの函(青木画廊 東京)プサイ函 根本絵画・白い円
美術という幻想の終焉展(信濃美術館 長野)
現代美術の動向展(京都国立近代美術館 京都)この一隅からー変化のために
Psy Art Meeting in Suwa
The 9th Gendai Nihon Bijutsu-ten, Met. Museum of Art, Tokyo (Psy gas chamber)
Kaiga toiu genso no shuen (The End of Illusion named Painting), Shinano Art Museum, Nagano, the first group exhibition of conceptual art in Japan.
1983
「松澤宥 ψの函」(造形社)刊行
個展:「ψの函とそのオリジン展」(岡崎球子画廊 東京)
Published "Appeasement of Matsuzawa: Box of ψ" (Zoukei-sha)
Solo Exhibition: "Box of ψ and its Origin" (Okazaki Tamako Gallery, Tokyo)
1987
個展:「第一回JAPAN牛窓国際芸術祭 参加作品より」(なるせ村田画廊 町田)
Solo Exhibition: "From Works Participated in the First JAPAN Ushimado International Art Festival" (Naruse Murata Gallery, Machida)
Declaration of Quantum Art
1990
神奈川県湯口沢に瞑想台が遷る。
個展「(量子芸術へ向けて)方便九」(岡崎球子画廊 東京)
「(量子芸術へ向けて)方便九」刊行(岡崎球子画廊)
Art meets Science and Spirituality in a changing
Meditation Table moved to Yuguchizawa, Kanagawa Prefecture.
Solo Exhibition, "Toward Quantum Art" (Tamako Okazaki Gallery, Tokyo)
Published "Towards Quantum Art" (Tamako Okazaki Gallery, Tokyo)
Art meets Science and Spirituality in a changing
1992
個展:「量子芸術宣言」(岡崎球子画廊 東京) 「量子芸術宣言」刊行
『悲しむべき空白』の時代にあって(砂盃ベルイマージュ美術館 群馬)
:人類よ消滅しよう行こう行こう(墨書とチラシ)
Solo Exhibition: "Declaration of Quantum Art" (Tamako Okazaki Gallery, Tokyo) Publication of "Declaration of Quantum Art
In the Age of "Grievous Void" (Sunabai Beluimage Museum, Gunma)
1993
対話展:「松澤宥+村岡三郎〈精神と物質〉」(岡崎球子画廊)
個展:「ミメントゥ・モーライ 死を念え」(山口県立美術館 山口)
Dialogue Exhibition: "Yutaka Matsuzawa + Saburo Muraoka (Spirit and Matter)" (Okazaki Kyuko Gallery)
Solo Exhibition: "Mimento Morai, Remember Death" (Yamaguchi Prefectural Museum of Art, Yamaguchi)
1995
個展:第一回一作展(ミュセウム・ハウス・カスヤ 横須賀)
Solo Exhibition: The First Issaku Exhibition (Museum House Kasuya, Yokosuka)
1996
日本の美術-よみがえる1964年(東京都現代美術館 東京)
作品:プサイの死体遺体(チラシ1964)
Japanese Art: Reviving 1964 (Museum of Contemporary Art Tokyo, Tokyo)
1997
個展:「スピリチュアリズムへ・松澤宥1954−1997」(斉藤記念川口現代美術館)
Solo Exhibition: "Spiritualism" (Tokyo)
Solo Exhibition: "Towards Spiritualism: Appeasement of Matsuzawa 195 1997 Solo Exhibition: "Towards Spiritualism", Yutaka Matsuzawa 1954-1997, Saito Kinen Kawaguchi Museum of Contemporary Art, Tokyo
タイトル
僕クリカエス
サイズ(mm)
257x182
素材・技法
ミクストメディア
制作年
2000
Title
product01
Size(mm)
257x182
Material/Method
Watercolor
Year
2000
タイトル
蘇る考古学 消え去る人類・80年問題・2番
サイズ(mm)
630x891
素材・技法
シルクスクリーン
制作年
2001
Title
product02
Size(mm)
630x891
Material/Method
etching
Year
2001
タイトル
Ψの死体遺体
素材・技法
印刷
制作年
1996
Title
product03
Material/Method
Oil painting
Year
1996
タイトル
死体に見せる最終美術展
サイズ(mm)
100 x148
素材・技法
ハガキに印刷
制作年
2013
Title
product04
Size(mm)
100 x148
Material/Method
Watercolor
Year
2013
タイトル
虚空間
サイズ(mm)
548x372
素材・技法
シルクスクリーン
制作年
1996
Title
product05
Size(mm)
548x372
Material/Method
Wood, acrylic, metal
Year
1996
タイトル
白い丸
サイズ(mm)
340x245
素材・技法
シルクスクリーン
制作年
2015
Title
product06
Size(mm)
340x245
Material/Method
Year
2015
タイトル
方便 九
サイズ(mm)
255x180
素材・技法
印刷 本
制作年
2019
Title
product10
Size(mm)
255x180
Material/Method
etching
Year
2019
タイトル
Ψ2222ハハ
サイズ(mm)
460x65
素材・技法
印刷
Title
product11
Size(mm)
460x65
Material/Method
Oil painting
タイトル
80年内に人類滅亡
サイズ(mm)
290x220
素材・技法
ドローイング
制作年
2005
Title
product12
Size(mm)
290x220
Material/Method
Watercolor
Year
2005
タイトル
ψの箱
素材・技法
制作年
1996
Title
product13
Material/Method
Wood, acrylic, metal
Year
1996
タイトル
ψ
素材・技法
印刷
Title
product14
Material/Method
タイトル
松澤宥x大野一郎コラボレーション
素材・技法
ビデオ
制作年
2016
Title
product07
Material/Method
Year
2016
タイトル
bad plan
素材・技法
詩集
Title
bad plan
Material/Method
Poetry collection
タイトル
写真 羽永光利 1
素材・技法
写真
Title
Photo
Material/Method
Photograph
タイトル
写真 羽永光利 2
素材・技法
写真
Title
Photo
Material/Method
Photograph
タイトル
写真 羽永光利 3
素材・技法
写真
Title
Photo
Material/Method
Photograph
タイトル
写真 羽永光利 4
素材・技法
写真
Title
Photo
Material/Method
Photograph
タイトル
写真 羽永光利 5
素材・技法
写真
Title
Photo
Material/Method
Photograph
タイトル
写真 安斎重雄 1
素材・技法
写真
Title
Photo
Material/Method
Photograph
タイトル
写真 安斎重雄 2
素材・技法
写真
Title
Photo
Material/Method
Photograph
タイトル
写真 安斎重雄 3
素材・技法
写真
Title
Photo
Material/Method
Photograph
松澤宥氏は1964年6月1日「オブジェを消せ」という啓示を受けて、6月4日美術を言葉だけ表現する観念芸術を創始。その後、「人類よ、消滅しよう」、「美術の終焉」などのコンセプトを上げ、世界のアート・シーンを席巻、「コンセプチュアル・アートの世界的な創始者」と云われています。これら彼の言葉は現在の世の中をみて深く考えさせられます。今回松澤宥の生誕100年を迎えて展示いたしました。
TS4312店主 沢登 丈夫
Mr. Matsuzawa received a revelation on June 1, 1964 to "erase objects," and on June 4, 1964, he created conceptual art that expresses art only in words. After that, he came up with concepts such as "Humanity, Let's Disappear" and "The End of Art", which swept the world art scene and earned him the title of "the world's founder of conceptual art". These words make me think deeply about today's world. This exhibition celebrates the 100th anniversary of Matsuzawa's birth.
TS4312 curator Takeo Sawanobori